Как да учим? Част II

3. Първо учи трудните предмети и учи на тихо място

    Учи първо по най-трудните за теб предмети. Захващай се с тях, когато си най-съсредоточен и енергичен. Остави по-лесните и по-забавни предмети за по-късно.

    Учи на тихо място, с колкото се може по-малко неща, които да те разсейват. Не слушай музика и не гледай телевизия: фактически е невъзможно да правиш две неща наведнъж, ако едно от тях е учене.

     

     

    4. Чети бавно и активно преди и след часа

      4.1. Чети активно, не пасивно

      Недей просто да четеш, без да осмисляш съдържанието. Ако четеш без да мислиш, ще се разсейваш, очите ти ще се изцъклят и ще заспиш. Затова трябва да четеш активно.

       

      4.2. Чети бавно

      Ако четеш бавно, ще можеш да осмислиш всяко изречение преди да започнеш да четеш следващото. Това ще ти помогне, когато искаш помощ от преподавателя си, защото можеш да му/й покажеш кое точно не разбираш.

      4.3. Подчертавай

      Друг трик за активно четене е подчертаването на важните или интересните неща. Има няколко начина, по който да го правиш, но най-лошият е да използваш искрящи маркери. Главният проблем с това е, че ще мислиш много неща за важни или интересни. Като последица, всяка страница ще бъде в някакъв искрящ цвят. Това не само проваля целта на подчертаването, но и страниците ще се превърнат в голяма бъркотия.

      Не чак толкова объркана, но също толкова безполезна е техниката с използването на молив или химикал за подчертаване на основните неща. Накрая ще си подчертал/а всяко изречение, а няма да спечелиш нищо.

      Техниката, която ти предлагам, също е податлива на този проблем, но има начин, по който да го преодолееш и да можеш да препрочиташ текста, подчертавайки различни откъси всеки път. Номерът е да подчертаеш откъс, рисувайки вертикална линия в полето. Може да използвате квадратна скоба “ ] “. Когато препрочитате текста (забележете, че казах „когато”, но „ако”), може да използвате различна техника за подчертаване (например подчертаване), за да отбележите още по-важни неща.

       

      4.4. Прави си бележки в полето

      Можеш да си водиш записки в полето на текста (ако има място и ако текста е твой).

       

      4.5. Вземи си тетрадка

      Подчертаването има недостатъка, че може да доведе до подчертаване на всичко, а полетата имат недостатъка, че са твърде малки, за да напишеш мнението си. Най-добрата техника за активно четене е да си вземете тетрадка. Освен (или вместо) подчертаването на откъс, препиши го дума по дума в тази тетрадка. След това, на дълго и на широко, напиши мнението си. (Може да използваш химикал за текста и молив за коментара.) Тези записки могат да бъдат използвани по-късно, когато правиш тест, проучване, презентация и т.н.

      4.6. Чети бързо и пасивно първия път

      Когато четеш някаква литература (поема, роман, разказ и т.н.), обикновено е по-добре първо да я прочетеш на един дъх, без да спираш, както би прочел/а нещо забавно. Така ще разбереш за какво става въпрос и ще може да я оцениш като произведение на изкуството. (Ако имаш запис на произведението, може да ти бъде от полза да го слушаш докато го четеш.) Когато препрочиташ текста и го учиш, може да използваш бавното и активно четене. Всъщност дори и когато четеш научна литература, може да ти бъде полезно първо да прочетеш текста бързо, да си запишеш някои неща, ако са те впечатлили, и тогава да приложиш техниките за активно четене.

      Що се отнася до филмите, те могат да бъдат полезни, но не са заместител на четенето. Изключение правят пиесите, които са избрани от преподавателя да се гледат, не само да бъдат прочетени. Ако решиш да гледаш филма, първо прочети книгата. Често съм оставала разочарована от филми, направени по книги, защото те не съвпадат с изображенията, които си представям, когато чета. Но почти никога не съм оставала разочарована от книга, след като съм гледала филма. Освен това, ако първо гледаш филма, а после прочетеш книгата, адаптацията ще ти помогне да си представиш по-добре това, което четеш.

       

      loading...

      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *

      13 + 10 =