Как да учим? Част I

Всеки ученик има собствен „стил на учене”. Но начинът, по който учиш в момента, може да не е най-добрия за теб. Как да разбереш? Ако оценките ти не са такива, каквито ти се иска, то вероятно трябва да промениш начина си на учене!

 

1. Разпредели времето си

Училището е „работа” на пълен работен ден, затова разпределянето на времето е много важно. Ако имаш истинска работа след училище (която вършиш за забавление или за да изкараш повечко пари), или ходиш на някакви курсове, подреди нещата по важност. Училището трябва да е на първо място.

Колко време трябв да отделяш на ученето? Скорошно проучване показва, че повечето ученици не учат достатъчно. Колко е достатъчно? Да допуснем, че образованието е работа на пълно работно време. Тогава трябва да отделяш 40 часа на седмица. Да предположиме, че прекарваш 15 часа в клас. Изваждаме тези 15 часа от общия брой 40 и получаваме 25 часа, които трябва да прекарваш в учене вкъщи. Трябва да разпределиш тези часове през цялата седмица. Да предположиме, че ще решиш да учиш от неделя до четвъртък вечер, оставяйки петък и събота за почвика. Разделяйки тезии 25 часа на 5 дни, получаваме 5 часа учене на нощ. Ако смяташ, че това е твръде много, учи и следобяд или през някои съботи.

Това са само бързи сметки. Ако работиш, за да изкарваш пари, трябва да правиш това в свободно си време, а не във време, определно за учене!

 

2. Води си бележки в клас и ги преписвай вкъщи

2.1. Води си бележки – ефективното учене вкъщи започва с воденето на бележки в час. Както всеки ученик има собствен стил на учене, така и всеки учител има собствен стил на преподаване. Следователно, различните видове преподаване ще изискват различни техники за водене на записки.

2.2. Води си подробни бележки – ключът към воденето на добри белецжки е да записваш колкото се може повече. Трябва да си записваш поради следните причини:

1. Ще те накара да обръщаш внимание на това какво се случва в клас.

2. Ще те държи буден/будна!

3. Ще трябва да учиш по-малко вкъщи.

 

Да се концентрираш върху воденето на бележки или върху разбирането на материала? Аз предпочитам да записвам, без да разбирам особено. Разбирането идва после, когато си преглеждам бележките. Но ако записките ти не са пълни, ще ти бъде трудно да научиш това, върху което нямаш бележки.

 

2.3. Използвай съкращения

Воденете на пълни записки изисква бързо писане и съкращения. Ако изпращащ събощения по телефона си или използваш чат програми, знаеш какво имам предвид.

 

2.4. Не е нужно да бъдете прилежни.

Друга ключова идея във воденете на записки е, че не е необходимо да пишеш красиво. Трябва да бъ де само достатъчно четливо, та да можеш да го прочетеш след няколко часа (или най-много няколко дни).

 

2.5. Задавай въпроси и прави коментари

Ако имаш въпрос или нещо изникне в съзнанието ти докато си водиш записки, имаш два избора – може да зародиш дискусия в класа като зададеш въпроса си или напраивш коментар или да запишеш въпроса си в бележките. Съветвам да правиш последното, но и да не забравяш напълно за първото. Причината, поради която трябва да запишеш въпроса/коментара си е, че няма да го забравиш и винаги можеш да го повдигнеш в клас, пред учителя очи в очи или пред някой съученик.

Ако имаш въпрос, особено, ако имаш нужда от пояснение за нещо, което учителят ти е казал или написал, питай! Не се срамувай да питаш! Гарантирам ти, че поне още един ученик от класа няма да е разбрал и ще ти бъде изключително блгодарен, че си задал същия въпрос, който е тормозил и него, но е бил твърде притеснен да попита.

 

2.6. Преписвай бележките си вкъщи

Забележи, че този раздел е озаглавен „Води си бележки в клас и ги преписвай вкъщи”, а не „Води си бележки в клас и ги учи вкъщи”. Разбира се, че трябва да научиш записките си вкъщи, но само (пре-)прочитането е твърде пасивно. Една от темите на този съветник е, че ученето трябва да бъде активно. Много е лесно, когато просто четеш пасивно, да се разсееш или дори да заспиш. Нещо повече – записките обикновено са непълни или повърхностни, само четенето на такива бележки няма да помогне. Няколко дни или месеца по-късно записките може да бъдат нечетливи или непонятни. И най-накрая, ако не направиш нещо активно с бележките си, рискуваш да имаш неорганизирани или разпиляни записки.

Съветвам те да си учиш записките като ги преписваш. Купи си отделна тетрадка за всеки предмет, по който си водиш бележки. Препоръчвам ти тетрадка с твърди корици или със спирала за твоите дълготрайни записки. Възможно най-скоро след часа, преписвай бележките си в постоянната тетрадка.

Главната идея на преписването на бележките (освен това, че ги правиш по-четливи и подредени) е, че самото преписване е един от най-добрите начини за учене. По-нататъшното учене на записките може да бъде направено от новите бележки, които са по-подредени, четливи и пълни. Използвайте тази възможност, за да попълните пропуските в памета си, докато все още са пресни. Ако откриете, че имате някакъв въпрос, запишете си го и го задайте в клас следващия път.

 

2.7. Не си води записки на компютър

Не ти препоръчвам да си водиш бележки на компютър. Писането на компютър може да бъде много шумно и дразнещо за останалите ученици. Освен това, воденето на записки на лаптоп ще бъде в разрез с препоръката за преписването им. Разбира се, че можеш да редактираш файла по-късно, но редактирането не е като преписването и аз препоръчвам преписването в смисъл на учене. Пък и лесно може да се изкушиш да използваш компютъра си, за да сърфираш в Интернет, да си провериш и-мейла или да чатиш с приятели. Затова изключи компютъра си в час. И мп3-то! И телефона! И всичко останало, което може да те разсее!

 

 

loading...

One Response to Как да учим? Част I

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

12 + 12 =